Expanze do zahraničí přináší nové příležitosti, ale také nové výzvy. Určitě vás k tématu napadlo hned několik potenciálních problémů. Oblasti, ve kterých je proto potřeba si nejprve udělat jasno:
Právě třetímu bodu se budeme podrobněji věnovat v tomto článku. Podle čeho vybrat dopravce do zahraničí a jak bude vypadat související logistika?
Uvažujte logi(sti)cky
Z praxe víme, že e-shopy věnují logistickým aktivitám mnoho času, některé dokonce většinu. A to zatím mluvíme o e-shopech, které prodávají v Česku.
Ono totiž zdaleka nejde jen o to, vybrat si spolehlivého dopravce, ale o celý proces fulfillmentu – tedy o všechny úkony od objednání produktů u dodavatele až po doručení balíčku koncovému zákazníkovi.
Jedna možnost je, že se rozhodnete nechat veškerý fulfillment tak, jak ho máte nyní, a k doručování do zahraničí chcete „pouze“ využívat logistických služeb mezinárodních dopravců. V tom případě je výběr dopravce klíčový a všechny ostatní logistické operace bude potřeba jen mírně upravit. Jak to potom po stránce logistiky bude vypadat krok za krokem?
Kroky 1+2 – Přejímka a skladování zboží
Přejímka zboží od vašich dodavatelů a samotné jeho skladování bude (alespoň ze začátku) i při expanzi do zahraničí probíhat tak, jak jste zvyklí. Při větších objemech se vyplatí zvážit nějakou formu skladování zboží přímo v nové zemi – nese to s sebou sice náklady navíc, ale může se významně zkrátit dodací doba a tudíž komfort vašich zákazníků.
Krok 3 – Vychystávání a balení zboží
Tento krok se bude od vašeho standardního procesu lišit jen málo. Důležité jsou tady především štítky s potřebnými logistickými a celními parametry, případně další potřebná dokumentace podle podmínek dané země. Nápomocen by vám v tomto kroku měl být především dopravce, který vaše zboží bude v zahraničí doručovat.
Krok 4 – Přeprava zboží
Partnerství s dopravcem do zahraničí je jedním ze stěžejních kroků vaší expanze. A máte hned několik různých možností. Jako klíč k výběru by vám měla sloužit především rychlost a spolehlivost, protože to je to hlavní, co zákazníka cizince (stejně jako zákazníka našince) zajímá. Důležité otázky k výběru dopravce:
- Jak rychlé doručení z Česka do dané země dopravce zaručuje?
- Rozváží dopravce i do odlehlých oblastí země např. na ostrovy?
- Jak kalkulují cenu s ohledem na rozměry a váhu zásilek? Co dalšího se promítá do výsledné ceny? Jak souvisí cena s objemem zasílaného zboží?
- Nabízí dopravce prémiové doručení do druhého dne? Kolik stojí?
- Je to globální nebo národní dopravce? Jak je v dané zemi vnímaný?
- Jak musí být zboží zabalené? Jaký je proces jeho vyzvednutí?
- Nabízí dopravce garanci? Jakou? Jak má nastavenou zákaznickou péči vzhledem k vám?
Globální nebo národní?
Výhoda globálních dopravců je hlavně v tom, že nabízejí komplexní služby a taky se dají vcelku jednoduše napojit na váš e-shop. Napojení vám pak umožní třeba: elektronické podání zásilek, rozdělení zásilek do více balíčků, tisk štítků, sledování stavu zásilky, atd. Navíc mají globální dopravci velmi dobré pokrytí zemí.
Na druhou stranu jsou globální dopravci cenově spíše výše a vyplatí se většinou až od vyšších objemů a/nebo při časté rozesílce.
Orientační tabulka mezinárodních dopravců a jejich služeb:
Dopravce |
UPS |
DPD |
PPL |
GLS |
TNT |
DHL |
FedEx |
Evropa |
1-5 dní |
2-4 dny |
3-5 dní |
2-4 dny |
1-4 dny |
1-2 dny |
1-5 dní |
Amerika/Asie |
2-7 dní |
✖ |
✖ |
✖ |
1-4 dny |
2-4 dny |
2-6 dní |
Pojištění zásilky |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Expresní vyzvednutí |
✔ |
✖ |
✔ |
✖ |
✔ |
✔ |
✔ |
Tracking |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
Napojení na oXyShop |
✔ |
✔ |
✔ |
✔ |
✖ |
✖ |
✔ |
Nezapomeňte, že sjednané služby i výsledná cena se u každého dopravce značně liší v závislosti na smluvních podmínkách, které si s nimi dohodnete. Hrát roli bude zejména objem a velikost zásilek, frekvence přepravy, ale i forma předávaných dat, apod. Proto si vždy nechte vystavit konkrétní cenovou nabídku přímo na míru vašemu byznysu a nebojte se vyjednávat.