Otevřít

E-commerce 2021: 40 % zákazníků nakupovalo online téměř všechno

Jaké změny a trendy ovládly e-commerce v roce 2021?

10. leden 2022

Frekvence nákupů online v roce 2021 rostla a v roce 2022 i nadále poroste. Tento trend potvrzuje i nedávná studie Asociace pro elektronickou komunikaci. Podle ní si lidé během pandemie na online prostředí zvykli a e-shopům více důvěřují. Dvě pětiny lidí se již v minulém roce naučili nakupovat na internetu prakticky všechno – včetně rychloobrátkového zboží. Umožnila to i čím dál hustší síť samoobslužných boxů.

V roce 2021 vzniklo 2 900 nových e-shopů

Shrňme uplynulý rok optikou jednoho příběhu: V jedné frekventované ulici fungovalo dlouhá léta knihkupectví. První vlnu pandemie majitel překonal díky okénkovému prodeji a vlastním úsporám. Vidiny dalších lock-downů ho přiměly jednat. Rozhodl se přeměnit svou kamennou pobočku na výdejnu s showroomem vzácnějších publikací. A zákazníkům vyběhl naproti do online prostředí. V uplynulých dvou letech nebyl sám. Úplně nebo částečně na internet přešly stovky dalších podnikatelů. V roce 2020 vzniklo podle statistik srovnávače Heureka.cz asi 2 900 nových e-shopů, v minulém roce byla čísla růstu e-shopu obdobná.

Narůstá obliba i důvěra

Kroky obchodů nejsou nijak překvapivé, přesouvají se logicky tam, kde jsou jejich zákazníci. A ti jsou čím dál více online. I když se část lidí po rozvolnění vrátila do offline prostředí, na nákupy na internetu si zvykli a většina z nich minimálně jednou nohou v online prostředí zůstává i nadále. Podle studie APEK40 % uživatelů na internetu nakupuje skoro všechno, včetně potravin. Zvýšila se nejen obliba online nakupování, ale také důvěra zákazníků. My pro vás shrnujeme 3 oblasti, které se v roce 2021 posunuly skokově dopředu, a vyplatí se věnovat jim pozornosti i v roce příštím.

1. Rychlejší platby

Spolu s posunem technologických možností se zrychluje odbavení nákupů. Vnímat to můžeme i jako samotní uživatelé. Není to tak dávno, co jsme u každé objednávky zadávali platbu přes internetové bankovnictví. Dnes všechno, včetně převedení peněz, probíhá v řádech sekund. E-shopy i v tomto roce implementovaly více platebních možností včetně oblíbených platebních bran, ať už českých (ComGate,PayU, GoPay aj.) nebo zahraničních (PayPal).

A zákazníci to oceňují tak, že dané služby rádi využívají. Podle APEK narůstá počet uživatelů, kteří zboží platí pomocí platební karty. Momentálně je to 46 % uživatelů. Oproti tomu klesl meziročně počet zákazníků, kteří platí bankovním převodem (z 18 % na 15 %). Na dobírku zboží platí podle studie jen 9 % lidí. Podle ještě novějších dat (průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Barion) z podzimu letošního roku vyplývá, že placení kartou v e-shopech upřednostňují dvě třetiny lidí.

2. Pružnější logistika

Stejně jako se díky rychlejším platbám zkracuje doba zpracování objednávky, výrazně se v roce 2021 posunuly i možnosti doručování. Samoobslužné výdejní boxy si získávají čím dál větší oblibu zákazníků. Koncem roku 2020 na trh vstoupili čeští Payment 4U. V minulém roce přibývaly v ulicích jejich výdejní boxy. V letošním roce chtějí síť boxů zahustit o další tisícovku míst. Kromě jiného nabízejí i chlazené boxy, což umožňuje tímto způsobem také čím dál oblíbenější doručování potravin. Nový trend potvrzuje i Zásilkovna, která měla za poslední čtvrt rok v plánu instalaci 1500 Z-boxů.

O to, aby výdejní boxy byly využité efektivně, se zase stará platforma Lockers.ai. Prázdnou kapacitu tak majitelé boxů sdílejí klidně i s konkurencí. Své výdejní boxy tak pro další subjekty v loňském roce zpřístupnila třeba i Alza.cz. Výsledek pro zákazníky? Nemusejí se složitě nahánět s kurýry a své zboží mají k dispozici rychle, blízko svého bydliště a v době, kdy se jim to hodí.

3. Přechod e-shopů pod křídla marketplaces

Pamětníci si určitě vzpomenou, jak se nakupovalo offline kdysi. Téměř každá kategorie zboží měla vlastní prodejnu. S příchodem super- a hypermarketů, se všechny kategorie dostaly pod jednu střechu. To nám umožnilo nakupovat jednoduše všechno na jednom místě. Podobný scénář se teď k radosti zákazníků odehrává v online prostředí, a sice růstem online tržišť.

Ty i v roce 2021 nabíraly na oblibě, což potvrzují i čísla. Například MALL.cz měl v květnu roku 2019 zhruba 800 prodejních partnerů. Momentálně jich má víc než dva tisíce. Pokud zákazník aktuálně nakupuje zboží v rámci jednoho tržiště, ušetří čas i peníze za vícenásobnou dopravu. E-shopy přitom tržiště nespolknou, umožní jim jen další prodejní kanál. Kdybyste nad stejným krokem uvažovali v letošním roce, přečtěte si naše velké srovnání online tržišť.

Svět e-commerce se neustále vyvíjí a pokračovat v tom bude i letos. Ať už chcete zvýšit svůj obrat, posílit branding nebo zlepšit zákaznický zážitek, bez inovací se neobejdete. Dodejte vašemu byznysu potřebnou energii, rádi vám se strategií pomůžeme.