Otevřít

E-shopy provozované našimi kolegy: zdravá výživa

Pronajímaný e-shop front-end vývojáře Tomáše

23. červenec 2020

Jeden z benefitů, který v oXy můžeme využít, je provoz vlastního e-shopu zdarma. Díky tomu mohou kolegové, kteří benefit využijí, více proniknout do světa e-commerce. Vědí, s čím se e-shopeři nejčastěji potýkají, jaké problémy řeší. Svými zkušenostmi pak pomáhají provozovat úspěšný online business našim klientům. Jeden z kolegů, který tento benefit využil, je Tomáš, který si založil e-shop se zdravou výživou. Proč jeho podnikání skončilo a jaké znalosti mu tato zkušenost přinesla?

mrkev
mrkev

Tome, jak jste s e-shopem začali?

  • S kamarádem ze střední jsme chtěli mít e-shop a přemýšleli jsme, jestli založíme něco vlastního. Pak se ale naskytla možnost výhodného odkupu jednoho už fungujícího e-shopu. Byl asi za 10 000 Kč. Pán říkal, že mu podnikání docela funguje, že má objednávky, měl i dodavatele z Brna. Tak jsme si řekli, že to zkusíme. Byl to e-shop se zdravou výživou - různé bylinky, kaše, semínka a podobně.
tom
tom

Jak vám to šlo?

  • Problém byl, že jsme o zdravé stravě ani jeden nic nevěděli, na což jsme potom dojeli. Nicméně jsme začali. Všechno jsme si spravovali sami. Kamarád dělal spíš marketing a propagaci. Já jsem se věnoval více objednávkám. Zboží bylo malé hodnoty, třeba balíček semínek za 50 Kč. Problém byl, že zákazníci neobjednávali po desítkách kusů. Takže třeba pro tu jednu věc jsme museli jet k dodavateli, zabalit, odeslat... Výhoda ale zase byla, že jsme nemuseli mít sklad. A celkově nám nevadilo starat se o e-shop, bavilo nás to, chtěli jsme si to vyzkoušet a doufali jsme, že v tom jednou ten potenciál bude.

Jak dlouho byl e-shop v provozu?

  • Vlastně docela dlouho. Začali jsme s ním někdy na jaře, já nastoupil na podzim do oXy a krátce na to vznikl benefit, kdy máš provoz pronajímaného e-shopu zdarma. Takže jsme to hned využili, nadšení, že nám odpadl další výdaj. No a pak jsme fungovali ještě nějaké dva nebo tři roky.

Co se stalo pak?

  • Ono to vlastně pořád nějak šlo, ale tady po těch malých objednávkách, kdy pak nemůžeš do e-shopu nějak investovat, se ti to úplně nevyplatí. Byli jsme vlastně pořád na nule. Byl to spíš takový koníček. Mě to bavilo, řešíš spoustu věcí a je to variabilní, ale bohužel nás to neživilo. Problém byla třeba propagace, protože co chceš psát za články, jak je to všechno úžasné, když tomu vlastně nerozumíš. Zjistili jsme, že když nemáš vztah k tomu co prodáváš, tak je hrozně těžké se do toho nějak ponořit. Pak jsme zjistili, že nemůžeš ze zákona třeba uvádět, že bylinka vyléčí to a to, protože to není lékařsky ověřené. Jenže si zase zboží nikdo nekoupí, když tam nemáš popisek, na co to je.
tomsvoboda
tomsvoboda
  • Poslední kapka byla, když nám napsali z nějakého úřadu, že je potřeba si zařídit ještě nějakou speciální registraci nebo certifikaci k prodeji výživových doplňků. Buď jsme to museli do měsíce zařídit nebo ukončit. Takže jsme to ukončili.

Dala ti tahle zkušenost něco, co můžeš využít při práci v oXy?

  • To spíš naopak. Já jsem byl rád, že jsem znalosti nabité v oXy mohl zúročit pro náš e-shop. Třeba jsme si poladili grafiku, protože tady v práci vidíš e-shopů spoustu a můžeš je srovnávat, což je super.
tomáš
tomáš

Co bys poradil někomu, kdo chce začít s e-shopem?

  • Ať dělá, co ho baví! To jsem si z toho ve finále vzal já. Všechno se můžeš naučit nebo na někoho delegovat, ale když ty jsi šéf e-shopu, který má být ta hlava, tak tě to musí bavit. Já osobně bych do toho klidně šel znovu, ale hledám něco, co by bylo „to pravé“. Ten správný produkt, správný nápad, něco co máš rád a vyznáš se v tom.
  • Důležité jsou investice, takže je potřeba mít nějaký budget do začátku. Samozřejmě je fajn mít znalosti v tomto oboru. Například teď bych si díky oXy sám udělal spoustu věcí, protože mám vhled do všech části e-shopu. Co jak funguje, co jak nastavit a tak. Ale třeba marketing, ten už bych si teď sám nedělal. To už vím po zkušenostech tady, že když se marketing udělá dobře, tak ovoce přinese.

Jak hodnotíš celou tuto zkušenost s provozováním e-shopu?

  • Určitě to byla super zkušenost a nikdy bych to nevrátil zpět. Ani když nám to vlastně nevydělalo ani korunu. Papírově možná ano, ale jenom proto, že si člověk nepočítal svůj vlastní čas. Ale kdyby jsme se tehdy pro e-shop nerozhodli, bude mě to dodnes štvát. Otevřelo mi to oči. E-shop totiž může na první pohled vypadat jako jednoduchý business - hodím tam pár produktů a druhý den mám stovky objednávek. Ale realita je hodně někde jinde. Za e-shopem se skrývá velká spousta dřiny a spousta času, než to nějak vypadá. Jsem hrozně rád že jsem si tohle ujasnil a dívám se teď na provoz e-shopu úplně jinak. Ale určitě jsem na to nijak nezanevřel a jak už jsem říkal, šel bych do toho, s tím správným produktem, klidně znovu.
460 (1)
460 (1)