12 nejčastějších chyb českých e-shopů (část 2.)

Druhá část naší "mini příručky úspěšného e-shopera" je zaměřena na správné nastavení obchodního modelu, kontrolu a úplnost poskytovaných informací. Prozradíme vám, jaké chyby v těchto oblastech e-shopeři nejčastěji dělají a také to, jak se jim úspěšně vyhnout nebo je napravit. Buďte o krok dál před vaší konkurencí a vylaďte všechny základní prvky na vašem e-shopu.

chyby_eshop3

5. Nejasný či žádný obchodní model (business model)

business_plan
business_plan

Obchodní model je jedna ze součástí podnikatelského plánu a měl by být stanovený ještě před samotným zahájením podnikání, vstupem na nový trh či vypuštěním nového produktu. Firma si pomocí něj stanoví jak a z čeho budou plynout její příjmy, a to ať z fungování celého podniku či z konkrétního produktu/služby.

Co by měl správný business model obsahovat?

  • Cíle firmy - kam firma směřuje, kde by chtěla být za pár let a co je jejím cílem.
  • Informace o zákazníkovi - kdo a proč je cílovým zákazníkem včetně jejich segmentace.
  • Definice produktů - jaké jsou silné a slabé stránky sortimentu, které konkrétní produkty chce firma prioritizovat.
  • Cenová politika - stanovení si platebních možností, velikost jednotlivých marží i výnosnost sortimentu.
  • Distribuční a prodejní kanály - jaké kanály chce firma vzhledem ke svému trhu využívat, kdo jsou klíčoví dodavatelé a obchodní partneři.
  • Doplňkové služby - za co přesně bude zákazník platit? Budou mu nějaké služby poskytnuty i zdarma?
  • Plán výnosů a nákladů - jaká je finanční životaschopnost podniku včetně zohlednění časového toku peněz.
  • Co firma potřebuje k tomu, aby mohla prodávat (infrastruktura).

Přestože jsou firmy podobné, každá může mít naprosto odlišný business model a naopak stejné modely mohou být úspěšné každý jinak. Je třeba se tak opravdu zamyslet nad svým podnikem, sortimentem, prozkoumat konkurenci a přinést zákazníkovi "něco navíc".

Zajímá vás, jak začít podnikat v e-commerce správně již od začátku?

Rádi vám s vašim startem pomůžeme.

6. Chyby v obchodních podmínkách

legislativa
legislativa

Každý e-shop musí svým zákazníkům garantovat určité obchodní podmínky. Jak k nim ale přijít? Možností je několik. Nejčastěji si majitelé internetových obchodů stáhnou vzorové podmínky, na čemž není nic špatného. Je ale potřeba se podívat, zda jsou opravdu aktuální, přečíst si je a správně aplikovat na svůj e-shop.

Další z možnosti je "okopírovat" obchodní podmínky od konkurence. V tomto případě si ale dávejte pozor na autorská práva, a s tím spojenou nekalou soutěž! Ovšem i zde platí, že je potřeba si podmínky pořádně přečíst a změnit v nich vše, co platí pro konkurenční e-shop, avšak ne pro ten váš. Nezapomeňte také, že podmínky musí být v souladu s nařízením GDPR.

A v čem dělají provozovatelé e-shopů nejčastěji chyby? Podle České obchodní inspekce (ČOI) se jedná zejména o porušení zákona o ochraně spotřebitele, které spočívá v neposkytnutí všech zákonem stanovených informací spotřebiteli nebo v poskytnutí informací neúplných či zavádějících. Mezi další časté porušení pak patří chybějící informace týkající se mimosoudního řešení sporů či neúplné informace týkající se práva na reklamaci.

Česká obchodní inspekce uvádí jako důvod většiny špatně sepsaných obchodních podmínek právě složitost a nepřehlednost právní úpravy. I zdánlivě smysluplná formulace v obchodních podmínkách totiž může být z pohledu zákona neplatná, což podle ČOI znamená klamání spotřebitele, a tedy důvod k pokutě, která se může pohybovat od tisíců až po miliony korun.

Vzorové obchodní podmínky ke stáhnutí

Ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a advokátní kanceláří Mašek, Kočí, Aujezdský vám přinášíme aktualizované Vzorové obchodní podmínky pro rok 2019.

7. Neuvedení kontaktu na e-shopu

kontakt
kontakt

Viditelný kontakt může ovlivnit to, zda zákazník na vašem e-shopu nakoupí nebo ne. Pokud se rozhoduje o posledních maličkostech nebo si chce některé informace ujasnit, zkrátka se vás potřebuje zeptat. Usnadněte mu práci tím, že svůj e-mail i telefon uvedete viditelně na svém e-shopu. Vhodné je i zapojení kontaktního formuláře nebo online chatu, kde se vás zákazník může zeptat rychle a jednoduše.

8. Neotestovaná platební brána

platebni brany
platebni brany

Tento bod se týká především nově vznikajících e-shopů. Většina z nich totiž vedle dobírky a platby převodem chce nabízet také možnost platby kartou. Při výběru platební brány nezapomeňte číst podmínky i ceník jednotlivých poskytovatelů a vybrat tak toho nejvhodnějšího.

Po výběru poskytovatele a implementaci platební brány si e-shopeři často myslí, že tím to končí. Opak je ale pravdou - platební bránu nezapomeňte otestovat, a to ještě před samotným spuštěním e-shopu! Není ojedinělý případ, kdy si e-shoper nezkusí projít svůj vlastní nákupní košík a pak až od zákazníků zjistí, že něco nefunguje. Přichází tak o nejen o návštěvníky, ale především o peníze.

Mezi moderní a bezpečné platební brány patří:

  • GoPay - více než 55 platebních metod, 9 měn, 12 jazyků
  • ComGate - platba v 6 měnách, platební tlačítka bank ve 3 zemích
  • GP webpay - platby tuzemskými i zahraničními kartami asociací MasterCard, VISA, Diners Club a American Express, podporuje také platby digitální peněženkou MasterPass a MasterCard Mobile

Potřebujete poradit?

Neváhejte nás kontaktovat a my vám rádi se vším pomůžeme.