Začínáme s Google Analytics – Informační události

Klesla vám návštěvnost na nulu? A všimli jste si toho ihned? Předpokládám, že ne – protože jste neměli nastaveny Informační události. Věnujte tři minuty tomuto článku a ušetříte si celé dny problémů.
Minule jsme si řekli, jak jednoduše zobrazovat nejčastěji používané přehledy (widgety). Jejich o něco složitější podoba jsou zkratky – konkrétní vyfiltrované a upravené přehledy, které často používáte, ale pro widgety se nehodí, nebo jsou příliš komplikované. Tuto funkci využijí pravděpodobně jen pokročilí uživatelé – jak na ně, sepsal dobře třeba Martin Šimko. My si povíme více o Informačních událostech. Najdete je pod zkratkami a slouží k upozornění na důležité změny na webu. Použití je intuitivní – klikněte na události, v záložce nahoře přepněte z "Automatická upozornění" na "Vlastní upozornění" a poté "Správa vlastních upozornění".
Google vám pak při dosažení nastavených podmínek zašle upozornění: Například upozornění, kdy průměrná týdenní návštěvnost je o 50 % nižší než minulý týden.

V jakých situacích vám upozornění pomohou?

  • Technické problémy s webem, web není dostupný (dlouhodobý výpadek serveru).
  • Omyl či nešťastná náhoda, díky kterým někdo smaže či pozmění měřící kód (toto je třeba odhalit co nejdříve, protože ztracená data už vám nikdo nevrátí).
  • Opravdu velká penalizace webu ze strany vyhledávačů.
  • Technický problém s nákupním procesem (například nekompatibilita některé z používaných technologií s novou verzí prohlížeče – projeví se na konverzích).

Tipy, jak vytvářet vlastní upozornění

  • Nevytvářejte si upozornění příliš podrobná – časem si na ně vypěsujete "slepotu" a pak ztrácí svůj účel. Upozornění by mělo přijít jen v případě, že se něco opravdu děje.
  • To, že klesla návštěvnost, nemusí ještě nic znamenat – o víkendu se to děje běžně. Porovnávejte vždy oproti stejnému období (tedy například den oproti stejnému dni minulý měsíc).
  • Čím menší vzorek, tím hrubší síto. Platí jednak pro časové období (den vs den se projeví určitě extrémněji než měsíc vs měsíc), ale i pro celkové ukazatele. Pokud má váš web řádově desítky návštěvníků, může padesátiprocentní pokles způsobit i státní svátek v kombinaci se slunečným počasím. Vy se pak zbytečně stresujete a díky častým falešným upozorněním si nevšimnete toho důležitého.
  • Pokud některé upozornění dostáváte příliš často, je to signál, že je nastaveno příliš citlivě.