7 nejčastějších otázek, proč a jak rozjet své podnikání na marketplace

16. června se konala panelová diskuze našeho partnera Asseco Solutions zaměřená na marketplaces. Co to marketplace vlastně je? Pro koho je vhodný? Kdy se skrz něj vyplatí inzerovat? Za jaké ceny? Na to a spoustu dalších praktických otázek odpovídali nejen Lukáš Lesovský a Martin Sokol z oXyShopu, ale také zástupci Alzy, Mallu, Balikobotu, PC Help a Saperty. Odpovědi na ty nejpalčivější otázky z diskuze vám nyní přinášíme v článku.

1. Co to je marketplace?

Marketplace = tržiště. Jedná se zkrátka o takovou platformu, která na jednom místě sdružuje produkty jiných obchodů a e-shopů. Přitom samotné tržiště od obchodníků toto zboží nenakupuje ani nepřeprodává, nejedná se o klasický dodavatelský vztah. Marketplaces slouží spíše jako výkladní skříň, která zprostředkovává kontakt mezi nakupujícím a prodávajícím. Existují marketplaces, na kterých zprostředkovává prodej zákazník zákazníkovi, jsou ale i marketplaces, které prodávají kombinované zboží - to znamená své zboží a zboží partnerů. A v neposlední řadě existují také marketplaces, které nabízejí zboží pouze od vendorů.

Co to jsou marketplaces? Jaký je rozdíl mezi marketplace a dropshipmentem? A proč vůbec přes marketplace prodávat? Na to vám odpovíme v článku Marketplaces - co jsou zač a proč dobývají svět e-commerce.

2. Koho na českém trhu můžeme vnímat jako marketplace?

Mezi nejznámější hráče na českém trhu patří Alza, Aukro, Mall, Pilulka, Zalando, Zoot. K trendu marketplace směřují už i některé srovnávače jako například Heureka.

"Není novinkou, že spousta marketplaces přebírá roli vyhledávače. Tento trend lze sledovat i v zahraničí, kde lidé při nakupování využívají marketplace Amazon stejně, jako využívají Google. Jen na Amazonu je zboží lépe vidět, zákazníci zde můžou využít lepší filtraci, při nákupu mají větší garanci a další výhody plynoucí z tohoto obchodního modelu," vysvětluje Lukáš Lesovský, náš Performance Marketing Lead.

3. Jak se za poslední rok změnily trendy v e-commerce? Jak se to projevilo na marketplaces?

"Hlavním hýbatelem v oblasti trendů byl za poslední rok rozhodně COVID. Spousta českých společností prodávajících ať už v B2B nebo B2C segmentu přišli na to, že jsou vlastně hrozně nepřipravené na situaci, kdy musí zavřít kamenné pobočky, pozastavit výrobu. Zjistili, že jim najednou zmizel odbyt, zmizela jim možnost zboží prodat, vyexpedovat, zmizel jim trh. A naopak, co dobře fungovalo, byl právě svět onlinu, který dokázal převzít roli tahouna a dokázal firmy udržet nad vodou," vysvětluje Martin Sokol, náš Head of Sales.

Spousta prodejců tak byla nucena přesunout se do online světa a neměla čas řešit vlastní e-shop. Také stávající e-shopeři nebyli na takový příval nových zákazníků připraveni a zjistili, že je jejich e-commerce platforma nedostatečná, nezvládala takový nápor. To vše způsobilo, že více a více prodejců začalo využívat služeb marketplaces a nabízet produkty zde.

"Jediné, co v online trhu s jistotou víme je, že se mění velice rychle a bude se rychle měnit i dál. A často se ukázalo, že naskakování do nových možností, které online trh nabízí, určuje rozdíl mezi stagnujícím e-shopem a rostoucím e-shopem. Marketplace totiž rostou všude po světe a budou čím dál více růst i v Česku. Je potřeba se těchto trendů nebát, ale naopak je využívat ve svůj prospěch. V praxi jsme se totiž setkali například se zákazníky, kteří se neustále něčeho bojí, nechtějí, aby jim na e-shop chodili uživatelé ze systémů Google nebo Heureky čistě proto, aby o jejich e-shopu tyto korporace neměly data. Ale to zapříčiní, že jsou vlastně tak uzavření před světem, že o nich sice nikdo nic neví, ale zároveň se o nich nedozví ani zákazníci." objasňuje Lukáš Lesovský.

4. Jsem e-shoper a chci prodávat přes marketplace. Co musím splnit?

Jediným požadavkem, který e-shoper musí při vstupu na marketplace splnit je, aby byl prodejcem zboží. Vše ostatní si mezi sebou řeší e-shopová platforma a marketplace. Zákazník by tak správně neměl pocítit prakticky žádné změny, marketplace by měl fungovat jen jako další košík. S obchodováním pak e-shoper může začít prakticky hned. "Při vstupu na marketplace můžete využít takzvaný manuální input. Vše do systému nahrajete klasickým manuálním způsobem, data, fotky, prodejní cenu a další. My vše následně zkontrolujeme a spustíme prodej. Máme ale i partnery, kteří vyžadují vysoký stupeň automatizace. Pro ty máme připravený KPI connector. Základem úspěšné spolupráce je zasílání potřebných dat. Důležitá pro nás ale je zákaznická zkušenost a jsme opravdu opatrní, s kým budeme spolupracovat. Potřebujeme, abyste plnili to, co zákazníkům slíbíte, že zboží odešlete v daném termínu, kvalitě a další. Zkrátka, že splňujete naše SLA," říká Jiří Cafourek, Team Leader Business Development pro Mall.cz.

Obava, se kterou se v oXyShopu často setkáváme je, že zákazníci mají strach vstoupit na marketplace právě z důvodu přísných pravidel prodejce. Je ale důležité uvědomit si, že KPI's, která hlídá provozovatel marketplace jsou i KPI's, která by si měli hlídat sám e-shoper. Garance kvality je pro zákazníky klíčová, z pohledu marketplace se tedy jedná pouze o transparentní přístup. "Pokud chce zákazník vstoupit na marketplace, nejdříve s ním řešíme to, zda je na vstup opravdu připravený. Zda má vyřešeny všechny procesy, ví, jak bude řešit logistiku a expedovat zásilky, které mu tím vzniknout navíc. Řešíme do hloubky přístup k objednávkám, štítky, reklamační proces a další," vysvětluje Martin Sokol.

"Marketplace může být příležitost, jak vylepšit a poladit procesy, zavést automatizace, je zde příležitost technologicky se posunout. A to může mít dobrý vliv samozřejmě i na zákazníka. Cílem každého e-shopera by totiž mělo být, aby se neustále zlepšoval. Pokud tedy někdo neuspěje na marketplace kvůli špatné zákaznické zkušenosti, neměl by mít v online prostoru místo," říká Lukáš Lesovský.

5. Za jaké ceny prodávat na Marketplace? Kdo určuje ceny?

Ceny si určuje sám prodejce a může je klidně nechat úplně stejné, jako na svém e-shopu. Marketplace slouží jen jako další prodejní kanál, díky kterému e-shoper pokryje širší potenciál svých zákazníků. Někteří malí prodejci mohou na marketplace vyrůst a až poté si založit vlastní e-shop, nicméně větším e-shopům doporučujeme využívat tzv. omnichannel, tedy prodávat skrze více kanálů (a více marketplaces).

Pokud se rozhodnete prodávat na online tržišti, je potřeba si správně spočítat ekonomiku byznysu. Provozovateli marketplace totiž budete platit určitou provizi, jejíž výše se odvíjí od segmentu sortimentu. Nejedná se ale za cenu za proklik, kde není garance, že si zákazník něco koupí, ale provizi zaplatíte až ve chvíli, kdy si zákazník reálně produkt koupí. Pokud si tedy umíte spočítat marži tak, aby se vám prodej na marketplace vyplatil, určitě toho nebudete litovat.

"Výhodou využívání marketplace je to, že si e-shoper připraví půdu, zjistí, jak tržiště funguje, připraví na to své zákazníky, vybuduje si brand. Je totiž potřeba počítat s tím, že na trh jednou vstoupí velcí hráči jako Amazon, Aliexpress a začnou náš trh válcovat. A jen e-shopeři, kteří na to budou připraveni technologicky i procesně, budou moci uspět," predikuje Martin Sokol.

6. Jaké zboží je vhodné prodávat na marketplace?

Na online tržišti je možné nabízet prakticky cokoliv mimo legislativně upravených komodit. Mezi ně patří zbraně, lihoviny, tabákové výrobky, erotické pomůcky. Každý marketplace má ale jiná pravidla, která se odvíjí od legislativy dané země.

"Nejprodávanějším sortimentem na Alze jsou domácí potřeby. Do budoucna predikujeme, že porostou i potraviny a sortiment pro zvířata. A takovou perličkou určitě bude i alkohol," říká Jan Pípal, Business Development Manager Alza.cz.

7. Je nutné mít při obchodování na marketplace všechno zboží skladem?

Je jen na vás, jaké a kolik zboží budete držet skladem. Důležité je ale zasílat poskytovateli tržiště aktuální produktovou dostupnost a dobu expedice zásilky. Ta se klidně může natáhnout na 3 týdny, musí ale splnit to, co u produktu máte napsané a co zákazníkům garantujete.


 

asseco
asseco

 

Asseco Solutions


Asseco Solutions je průkopníkem a vizionářem na poli informačních systémů ERP. Již 25 let přináší svým zákazníkům nejmodernější technologie v oblasti podnikového softwaru. Vzhledem k tomu, že se současnými a potenciálními zákazníky vedou neustálý dialog, mají přehled o současných trendech na trhu a individuálních potřebách firem i branží, v nichž působí.

Chcete dobývat e-commerce svět pomocí marketplaces?

Napište nám na e-mail marketing@oxyshop.cz a my vás rádi problematikou online tržišť provedeme a prozkoumáme vaše možnosti.

arrow icon